green arrow
Tilbake

Transport

Transport står for store deler av vårt fossile forbruk. Mesteparten av dette kan elektrifiseres med riktige virkemidler. På transportfeltet skjer det mye, men sektoren er allikevel fortsatt en storforbruker av fossile drivstoff. Det er dermed den sektoren med størst potensial for videre elektrifisering.

Elektrifiseringsgrad

20%

Transport står for store deler av vårt fossile forbruk. Mesteparten av dette kan elektrifiseres med riktige virkemidler. På transportfeltet skjer det mye, men sektoren er allikevel fortsatt en storforbruker av fossile drivstoff. Det er dermed den sektoren med størst potensial for videre elektrifisering.

Stacked Line Chart

Detaljer

2018

6

%

elektrisk

84

%

fossilt

10

%

bio

2020

11

%

elektrisk

80

%

fossilt

9

%

bio

2021

14

%

elektrisk

79

%

fossilt

7

%

bio

2022

18

%

elektrisk

75

%

fossilt

7

%

bio

2023

16

%

elektrisk

77

%

fossilt

7

%

bio

2024

20

%

elektrisk

72

%

fossilt

7

%

bio

2030

34

%

elektrisk

2050

96

%

elektrisk

Underkategorier

Veitransport
26%

Elektrifisering av veitransporten er et av de mest effektive tiltakene for å oppnå klimamålene, renere luft og et bedre bymiljø. I personbilmarkedet går det raskt riktig vei. Lokalbusser elektrifiseres i stor skala. Innen yrkes- og godstransport trengs gode rammevilkår og mer dedikert ladeinfrastruktur.

Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?

  • Overgang til elektriske varebiler realiserer 18 prosent
  • Overgang til elektriske lastebiler realiserer 35 prosent
  • Overgang til elektriske personbiler realiserer 46 prosent
  • Overgang til elektriske motorsykler og mopeder realiserer <1 prosent
2018

7

%

elektrisk

79

%

fossilt

14

%

bio

0

%

annet

2020

13

%

elektrisk

74

%

fossilt

13

%

bio

0

%

annet

2021

17

%

elektrisk

72

%

fossilt

10

%

bio

0

%

annet

2022

22

%

elektrisk

69

%

fossilt

9

%

bio

0

%

annet

2023

20

%

elektrisk

71

%

fossilt

9

%

bio

0

%

annet

2024

26

%

elektrisk

64

%

fossilt

10

%

bio

0

%

annet

2030

38

%

elektrisk

2050

99

%

elektrisk

Banetransport
77%

Variasjon i forbruk år for år følger variasjon i aktivitetsnivået på ulike strekninger. Videre elektrifisering av jernbanen er mulig, enten med batteri, hydrogen eller kontaktledning, eller kombinasjoner av dette. Elektrisk drift er mer effektiv og gir mindre utslipp. Eksisterende lokomotiver kan batteri-hybridiseres for å kutte utslipp på kort sikt.

Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?

  • Elektrifisering av Nordlandsbanen, Raumabanen, Rørosbanen og Solørbanen realiserer 100 prosent.
2018

78

%

elektrisk

22

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2020

79

%

elektrisk

21

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2021

86

%

elektrisk

14

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2022

78

%

elektrisk

21

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2023

79

%

elektrisk

21

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2024

77

%

elektrisk

21

%

fossilt

2

%

bio

0

%

annet

2030

80

%

elektrisk

2050

100

%

elektrisk

Lufttransport
0%

Fly er svært energikrevende, og utgjør en stor del av verdens klimagassutslipp. Også i luftfarten utvikles elektriske løsninger som kan gjøre sektoren bærekraftig for fremtiden. Imidlertid er det sannsynlig at fangst av CO2 fra luft (DAC) må til for å kompensere for flytrafikkens utslipp også på lengre sikt.

Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?

  • Batterielektriske fly på kortbanenettet realiserer 25 prosent.
  • På større fly som flyr lengre strekninger vil en kombinasjon av batterier, eventuelt andre tekniske løsninger og DAC (fangst fra luft) av CO2 realisere 75 prosent.
2018

0

%

elektrisk

100

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2020

0

%

elektrisk

100

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2021

0

%

elektrisk

100

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2022

0

%

elektrisk

100

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2023

0

%

elektrisk

99

%

fossilt

1

%

bio

0

%

annet

2024

0

%

elektrisk

99

%

fossilt

1

%

bio

0

%

annet

2030

0

%

elektrisk

2050

50

%

elektrisk

Kysttransport
5%

Det foregår en teknologisk revolusjon til sjøs, med flere helelektriske og hybride skip. Norske ferger er på god vei til å bli 100% elektriske. Likevel er energibruken i sektoren hovedsakelig fossil. Hydrogen kan muliggjøre elektrifisering av hele skipsflåten.

Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?

  • Batterier, eventuelt i kombinasjon med hydrogen/ammoniakk og brenselceller på skip realiserer 100 prosent.
2018

0

%

elektrisk

100

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2020

3

%

elektrisk

97

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2021

3

%

elektrisk

97

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2022

5

%

elektrisk

95

%

fossilt

1

%

bio

0

%

annet

2023

5

%

elektrisk

94

%

fossilt

0

%

bio

0

%

annet

2024

5

%

elektrisk

92

%

fossilt

2

%

bio

0

%

annet

2030

10

%

elektrisk

2050

100

%

elektrisk

Last ned

Hvordan utarbeides tallene?

Elektrisiteten vår i Norge er ren og fornybar, hovedsakelig produsert fra vann og vind. Den er svært effektiv, og ved å erstatte mer av vårt fossile drivstoff med elektrisitet, reduserer vi klimagassutslippene og forbedrer energibruken vår. Dette er viktige tiltak for å oppfylle klimamålene innen 2030 og 2050.

Elektrifiseringsgraden er en måling av hvor mye av energiforbruket som kommer fra elektrisitet, justert for effektivitet. Dette betyr at hvis for eksempel en sektor er 20 prosent elektrifisert, vil utslippene fra den sektoren være redusert med 20 prosent sammenlignet med hvis all energibruk var basert på fossilt brensel.

Energibruken vår kan bli renere på flere måter. CO2-utslipp kan kuttes ved at utslippskilden fjernes, ved at fossilt forbruk erstattes med elektrisitet eller ved å erstatte det med biobrensler.

Karbonfangst og -lagring (CCS) kan dessuten kutte utslipp som er vanskelige eller ufornuftige å ta med elektrifisering. Det betyr at når CO2-utslipp fra fossile brensler fanges og lagres permanent, så regner vi i denne sammenhengen dette fossile energiforbruket som fjernet fra regnskapet, fordi det er et energiforbruk som da har blitt utslippsmessig nøytralisert slik elektrifiseringen ellers gjør. Med andre ord fungerer beregningene våre slik at karbonfangst vil føre til økt elektrifiseringsgrad i en gitt sektor på Helelektrisk.no. [MH3] Helelektrisk samler og analyserer offentlige data for å estimere elektrifiseringsgraden i ulike sektorer som transport, bygg, industri, energi, samt jordbruk, skogbruk og fiske.

For de ulike sektorene baserer Bellona tallene på SSBs energibalanse og energiregnskap, samt egne beregninger basert på data fra ulike offentlige institusjoner som Statens vegvesen og Miljødirektoratet. Samlet sett gir disse tallene en viktig indikasjon på elektrifiseringsgraden i ulike

Kontakt

Har du spørsmål?

green arrow