Transport står for store deler av vårt fossile forbruk. Mesteparten av dette kan elektrifiseres med riktige virkemidler. På transportfeltet skjer det mye, men sektoren er allikevel fortsatt en storforbruker av fossile drivstoff. Det er dermed den sektoren med størst potensial for videre elektrifisering.
Elektrifiseringsgrad
Transport står for store deler av vårt fossile forbruk. Mesteparten av dette kan elektrifiseres med riktige virkemidler. På transportfeltet skjer det mye, men sektoren er allikevel fortsatt en storforbruker av fossile drivstoff. Det er dermed den sektoren med størst potensial for videre elektrifisering.
6
%
elektrisk
84
%
fossilt
10
%
bio
11
%
elektrisk
80
%
fossilt
9
%
bio
14
%
elektrisk
79
%
fossilt
7
%
bio
18
%
elektrisk
75
%
fossilt
7
%
bio
16
%
elektrisk
77
%
fossilt
7
%
bio
20
%
elektrisk
72
%
fossilt
7
%
bio
34
%
elektrisk
96
%
elektrisk
Elektrifisering av veitransporten er et av de mest effektive tiltakene for å oppnå klimamålene, renere luft og et bedre bymiljø. I personbilmarkedet går det raskt riktig vei. Lokalbusser elektrifiseres i stor skala. Innen yrkes- og godstransport trengs gode rammevilkår og mer dedikert ladeinfrastruktur.
Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?
7
%
elektrisk
79
%
fossilt
14
%
bio
0
%
annet
13
%
elektrisk
74
%
fossilt
13
%
bio
0
%
annet
17
%
elektrisk
72
%
fossilt
10
%
bio
0
%
annet
22
%
elektrisk
69
%
fossilt
9
%
bio
0
%
annet
20
%
elektrisk
71
%
fossilt
9
%
bio
0
%
annet
26
%
elektrisk
64
%
fossilt
10
%
bio
0
%
annet
38
%
elektrisk
99
%
elektrisk
Variasjon i forbruk år for år følger variasjon i aktivitetsnivået på ulike strekninger. Videre elektrifisering av jernbanen er mulig, enten med batteri, hydrogen eller kontaktledning, eller kombinasjoner av dette. Elektrisk drift er mer effektiv og gir mindre utslipp. Eksisterende lokomotiver kan batteri-hybridiseres for å kutte utslipp på kort sikt.
Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?
78
%
elektrisk
22
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
79
%
elektrisk
21
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
86
%
elektrisk
14
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
78
%
elektrisk
21
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
79
%
elektrisk
21
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
77
%
elektrisk
21
%
fossilt
2
%
bio
0
%
annet
80
%
elektrisk
100
%
elektrisk
Fly er svært energikrevende, og utgjør en stor del av verdens klimagassutslipp. Også i luftfarten utvikles elektriske løsninger som kan gjøre sektoren bærekraftig for fremtiden. Imidlertid er det sannsynlig at fangst av CO2 fra luft (DAC) må til for å kompensere for flytrafikkens utslipp også på lengre sikt.
Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
99
%
fossilt
1
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
99
%
fossilt
1
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
50
%
elektrisk
Det foregår en teknologisk revolusjon til sjøs, med flere helelektriske og hybride skip. Norske ferger er på god vei til å bli 100% elektriske. Likevel er energibruken i sektoren hovedsakelig fossil. Hydrogen kan muliggjøre elektrifisering av hele skipsflåten.
Hvilke tiltak må til for å hente ut resten av elektrifiseringspotensialet?
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
3
%
elektrisk
97
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
3
%
elektrisk
97
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
5
%
elektrisk
95
%
fossilt
1
%
bio
0
%
annet
5
%
elektrisk
94
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
5
%
elektrisk
92
%
fossilt
2
%
bio
0
%
annet
10
%
elektrisk
100
%
elektrisk
Elektrisiteten vår i Norge er ren og fornybar, hovedsakelig produsert fra vann og vind. Den er svært effektiv, og ved å erstatte mer av vårt fossile drivstoff med elektrisitet, reduserer vi klimagassutslippene og forbedrer energibruken vår. Dette er viktige tiltak for å oppfylle klimamålene innen 2030 og 2050.
Elektrifiseringsgraden er en måling av hvor mye av energiforbruket som kommer fra elektrisitet, justert for effektivitet. Dette betyr at hvis for eksempel en sektor er 20 prosent elektrifisert, vil utslippene fra den sektoren være redusert med 20 prosent sammenlignet med hvis all energibruk var basert på fossilt brensel.
Energibruken vår kan bli renere på flere måter. CO2-utslipp kan kuttes ved at utslippskilden fjernes, ved at fossilt forbruk erstattes med elektrisitet eller ved å erstatte det med biobrensler.
Karbonfangst og -lagring (CCS) kan dessuten kutte utslipp som er vanskelige eller ufornuftige å ta med elektrifisering. Det betyr at når CO2-utslipp fra fossile brensler fanges og lagres permanent, så regner vi i denne sammenhengen dette fossile energiforbruket som fjernet fra regnskapet, fordi det er et energiforbruk som da har blitt utslippsmessig nøytralisert slik elektrifiseringen ellers gjør. Med andre ord fungerer beregningene våre slik at karbonfangst vil føre til økt elektrifiseringsgrad i en gitt sektor på Helelektrisk.no. [MH3] Helelektrisk samler og analyserer offentlige data for å estimere elektrifiseringsgraden i ulike sektorer som transport, bygg, industri, energi, samt jordbruk, skogbruk og fiske.
For de ulike sektorene baserer Bellona tallene på SSBs energibalanse og energiregnskap, samt egne beregninger basert på data fra ulike offentlige institusjoner som Statens vegvesen og Miljødirektoratet. Samlet sett gir disse tallene en viktig indikasjon på elektrifiseringsgraden i ulike